Materiał pomocniczy dla wnioskodawców, w ramach naborów RLGD 2025-2029
Pytania i odpowiedzi na ważne zagadnienia, w oparciu o konsultacje z ARiMR
1. Zakres i rodzaj kosztów kwalifikowalnych z dotacji.
Nie ma zamkniętego katalogu kosztów kwalifikowalnych, należy pamiętać, że samochody osobowe, grunty nie wchodzą do tego katalogu, a przy zakupie używanych maszyn, urządzeń i przedmiotów należy potwierdzić, że nie były wcześniej one dofinansowane ze środków publicznych.
2. Możliwości i zasady przyznawania zaliczki.
Beneficjent, po podpisaniu umowy o dofinansowanie, może wystąpić o zaliczkę do 100% kosztów kwalifikowalnych.
W przypadku zaliczki przekraczającej 30% kosztów kwalifikowalnych, należy ją rozliczyć w terminie 90 dni od dnia jej otrzymania.
3. Własność gruntu lub nieruchomości, na której realizowana jest operacja
Teren lub obiekt, na którym realizowana będzie operacja, może stanowić:
- własność wnioskodawcy,
- przedmiot dzierżawy (na czas nieokreślony lub określony, lecz nie krótszy niż okres trwałości operacji – 5 lat od daty skutecznego rozliczenia wniosku o płatność z ARiMR).
W przypadku instytucji publicznych dopuszcza się bezpłatne użyczenie terenu.
Należy pamiętać, że w przypadku operacji realizowanych w interesie zbiorowym (do 100% dofinansowania) wnioskodawca nie może przez 5 lat trwałości projektu pobierać pożytków z poddzierżawiania terenu lub obiektu.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie należy załączyć kopię odpowiedniej umowy (własność, dzierżawa, użyczenie).
4. Załączniki dotyczące konkurencyjności i określenia kosztów na etapie składania wniosku
Na etapie składania wniosku należy przedłożyć:
- kosztorys inwestorski, lub
- kalkulację cen sporządzoną przez osobę uprawnioną, lub
- ofertę lub oferty handlowe, na podstawie których wyceniono towary i usługi.
Pełne udokumentowanie zachowania zasad konkurencyjności będzie wymagane dopiero na etapie realizacji operacji, podczas rozliczania wniosku o płatność.
Jeśli zakres rzeczowy operacji nie wymaga specjalistycznej wiedzy osób ze stosownymi uprawnieniami (projektant, architekt, rzeczoznawca) wnioskodawca może w oparciu o pozyskane oferty cenowe, własną wiedzę i parametry od podmiotów zewnętrznych lub swoje potrzeby sporządzić samodzielnie zestawienie rzeczowo finansowe do wniosku.
5. Wymagane załączniki do wniosku o dofinansowanie
Wykaz załączników określa RLGD przy ogłoszeniu naboru – na podstawie listy przygotowanej przez Instytucję Zarządzającą.
Zakres wymaganych dokumentów powinien być spójny z charakterem operacji, jej zakresem rzeczowym oraz statusem podmiotu składającego wniosek.
Szczegółowa lista załączników będzie udostępniona w dokumentacji naborowej na stronie internetowej RLGD.
6. Czy dopuszcza się zakup używanych środków trwałych przy udziale środków z Programu.
Zakup używanych środków trwałych jest dopuszczalny, pod warunkiem, że nie były one wcześniej zakupione przy udziale środków publicznych.
Podstawa prawna: Rozporządzenie MRiRW nr 2655 z dnia 4 grudnia 2023 r.
7. Procentowy udział kosztów pośrednich przy realizacji operacji.
Koszty pośrednie mogą być uznane za kwalifikowalne, jeśli są niezbędne do realizacji operacji, ale nie są bezpośrednio związane z osiągnięciem jej celu.
Mogą być rozliczane wyłącznie ryczałtowo, w wysokości do 7% kosztów kwalifikowalnych bezpośrednio związanych z realizacją celu operacji.
Przykładowe koszty pośrednie obejmują m.in.:
- przygotowanie przez wnioskodawcę dokumentacji technicznej operacji, w szczególności kosztorysów, projektów technologicznych i architektoniczno-budowlanych, dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej, wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości;
- koszty nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego lub konserwatorskiego, związane z kierowaniem robotami budowlanymi;
- koszty przygotowania biznesplanu;
- koszty nadzoru, koordynacji i realizacji projektu w ramach realizacji operacji;
- koszty zarządu oraz innego personelu zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń;
- koszty obsługi prawnej, w tym dotyczące prowadzenia procedury zamówień publicznych realizowanej operacji;
- koszty obsługi księgowej (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, koszty związane ze zleceniem prowadzenia obsługi księgowej projektu przez biuro rachunkowe);
- koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne, za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków, opłaty za wywóz odpadów komunalnych);
- wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu odrębnego rachunku płatniczego;
- opłaty za koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich, koszty usług oraz artykułów piśmienniczych;
- koszty ochrony;
- koszty sprzątania pomieszczeń, w tym środków czystości, dezynsekcji, dezynfekcji, deratyzacji tych pomieszczeń.
Koszty te nie mogą być rozliczane na podstawie faktur – wyłącznie w formie ryczałtu.
8. Trwałość projektu/ operacji.
Trwałość projektu należy zachować przez okres 5 lat od daty skutecznego rozliczenia wniosku o płatność przez instytucję pośredniczącą.
W przypadku wskaźnika rezultatu w operacji (dotyczy przedsiębiorców)-utrzymanie miejsc pracy czas trwałości wynosi 3 lata.
9. Poziom dofinansowania dla rybaków przybrzeżnych
w ramach Priorytetu 3 (rybacy przybrzeżni to osoby trudniące się połowem ryb w pobliżu brzegu, zazwyczaj z małych jednostek, wypływających na krótki czas, często na jedną dobę. Zazwyczaj jednostka wraca do portu wciągu 36 godzin od wypłynięcia.)
Poziom dofinansowania dla rybaków przybrzeżnych, w ramach Priorytetu 3 (środki na realizacje LSR) wynosi 50 %
10. Jak należy definiować definicję „inwestycje” jako kategorię operacji do dofinansowania na poziomie do 600 tys. zł
Inwestycja to oprócz robót budowlanych w ramach przebudowy, budowy czy remontu również zakup środków trwałych prowadzących do wzrostu dochodów i wskaźników ekonomicznych danego podmiotu. W przypadku instytucji publicznych te wskaźniki nie są istotne ponieważ są to projekty nie dochodowe w interesie publicznym. Wszystkie zadania gdzie wiodące w zakresie rzeczowym są wydatki m.in. na szkolenia, konferencje, wydarzenia, imprezy mamy do czynienia z operacjami nie będących inwestycjami.
11. Czy na etapie składania wniosku o dofinasowanie należy posiadać pozwolenie na budowę lub zatwierdzone zgłoszenie do stosownego organu ?
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie:
Nie jest wymagane posiadanie ostatecznego pozwolenia na budowę ani prawomocnego zgłoszenia robót budowlanych.
Wymagane jest jednak załączenie poświadczenia złożenia wniosku o pozwolenie na budowę lub potwierdzenia złożenia zgłoszenia w odpowiednim organie administracji architektoniczno-budowlanej – jeżeli charakter operacji tego wymaga.
Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie:
Wnioskodawca musi przedłożyć prawomocne pozwolenie na budowę lub ostateczne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia robót.
12. Od jakiego okresu mogą być rozliczane koszty?
Wydatki kwalifikują się do otrzymania dofinansowania z Funduszu dla Rybactwa, jeżeli zostały poniesione przez beneficjenta tj. zapłacone w ramach wdrażanych operacji nie wcześniej niż przed dniem 1 stycznia 2021 r., Należy pamiętać, że operacja nie może zostać zakończona (tj. ostatnie płatności z tytułu realizacji operacji) przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.
13. Czy jeżeli zabraknie środków dla wnioskodawcy ostatniego na liście rankingowej, a zostanie kwota jeszcze mniejszy procent środków z tego o co wnioskodawca wnioskował, czy będzie proszony o obniżenie kwoty dofinansowania na swoim wniosku czy jego wniosek nie znajdzie się w grupie zakwalifikowanych do dofinansowania ?
W takiej sytuacji na podstawie decyzji Rady Rybackiej Biuro wystąpi z wnioskiem do wnioskodawcy o zgodę na zmniejszenie poziomu dofinansowania. W przypadku odmowy z jego strony na listę rankingową może wejść następny wnioskodawca z listy (procedura w stosunku do niego jeśli przekracza ilość środków przeznaczonych na nabór jest analogiczna).
14. Co to jest interes zbiorowy operacji ?
Interes zbiorowy należy rozumieć jako interes niezindywidualizowanych co do liczby i tożsamości podmiotów, czyli interes pewnego ogółu, szerszego kręgu podmiotów. Interes zbiorowy można też rozumieć jako możliwość wykorzystania wyników lub efektu końcowego operacji przez większą liczbę podmiotów, odbiorców, niekoniecznie będących jej beneficjentami czy współbeneficjentami.
15. Czym jest Innowacja?
Oznacza wprowadzenie czegoś nowego. Jest jedną z podstaw wzrostu gospodarczego oraz poprawy warunków ekonomicznych i społecznych. Wdrożenie innowacji może mieć korzystny wpływ czy powodować efekt m. in. w zakresie: zwiększenia funkcjonalności, użyteczności produktów i usług, unowocześnienia przestarzałych systemów, udoskonalenia technologii, usprawnienia komunikacji międzyludzkiej, optymalizację czasu pracy, ochrony środowiska naturalnego. Z tego względu innowacyjność należy rozumieć w szerokim znaczeniu tego słowa. Może ona oznaczać wprowadzanie nowego produktu, nowego procesu, nowej organizacji lub nowego rynku. Innowacja to nowy lub ulepszony produkt lub proces (lub ich połączenie), który różni się znacząco od poprzednich produktów lub procesów danej jednostki i który został udostępniony jako produkt potencjalnym użytkownikom lub wprowadzony jako proces do użytku przez jednostkę. Wymogiem minimalnym jest to, aby innowacje zawierały co najmniej takie cechy, które nie były wcześniej udostępnione użytkownikom przez daną organizację.
Cechy te mogą, lecz nie muszą być nowe w skali gospodarki, społeczeństwa lub konkretnego rynku. Innowacja może opierać się na produktach lub procesach, które były już wcześniej stosowane w innych kontekstach.
16. Kto może być wnioskodawcą w ramach naborów ?
Wnioskodawca należy do jednej z kategorii, o których mowa w § 4 rozporządzenia o Priorytecie 3, tj. jest::
| jednostką samorządu terytorialnego lub jednostką organizacyjną podległą jednostce samorządu terytorialnego; |
| osobą władającą obwodem rybackim na podstawie umowy, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym; |
| podmiotem prowadzącym działalność w zakresie chowu lub hodowli organizmów wodnych; |
| właścicielem lub armatorem statku rybackiego, przy użyciu którego jest wykonywane rybołówstwo komercyjne; |
| rybakiem w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia 2021/1139; |
| podmiotem, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej chowu lub hodowli organizmów morskich na podstawie art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim; |
| uznaną organizacją producentów, uznanym związkiem organizacji producentów lub organizacją międzybranżową, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o organizacji rynku rybnego; |
| organizacją rybacką inną niż określona w pkt 8, realizującą statutowe zadania w zakresie wykonywania rybołówstwa morskiego lub rybactwa śródlądowego; |
| uczelnią, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce; |
| szkołą ponadpodstawową, o której mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe; |
| instytutem badawczym w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych lub instytutem naukowym lub pomocniczą jednostką naukową, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk; |
| centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe; |
| stowarzyszeniem innym niż RLGD, fundacją lub inną organizacją społeczną lub zawodową; |
| podmiotem innym niż wymienione w pkt 1-14, w tym prowadzącym działalność gospodarczą na obszarze realizacji LSR? |
UWAGA : Zachęcamy również do skorzystania ze strony Fundusze Europejskie dla Rybactwa gdzie można znaleźć wyjaśnienia innych ważnych dla wnioskodawcy zagadnień ! Linki poniżej:
https://www.rybactwo.gov.pl/strony/dowiedz-sie-wiecej-o-programie/pytania-i-odpowiedzi-1/
dodatkowe wyjaśnienia dotyczące utrzymania miejsc pracy:
Pismo do RLGD ws. utrzymania miejsc pracy w Priorytecie 3