W dniu 13 października 2025 r. uczestniczyliśmy w spotkaniu zorganizowanym w siedzibie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Szczecinie.
Spotkanie miało charakter konsultacyjny i dotyczyło zbliżających się naborów wniosków w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa.
Podczas spotkania, w oparciu o dotychczasowe konsultacje prowadzone z potencjalnymi wnioskodawcami zwróciliśmy się o wsparcie merytoryczne w zakresie m.in. takich kwestii jak:
1. Zakres i rodzaje kosztów kwalifikowalnych w ramach dotacji.
2. Możliwości oraz zasady przyznawania zaliczek na realizację operacji.
3. Kwestie dotyczące własności gruntu i nieruchomości, na której planowana jest inwestycja.
4. Rodzaj i kompletność załączników do wniosku składanych na etapie ubiegania się o dofinansowanie, w szczególności w odniesieniu do zasad konkurencyjności.
5. Ujednolicenie wykazu załączników wymaganych od wnioskodawców w toku oceny wniosków.
6. Sposób dokumentowania wydatków na środki trwałe – ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku nabywania nowych urządzeń, maszyn i sprzętu.
7. Dopuszczalny procentowy udział kosztów miękkich (tj. wydatków na szkolenia, usługi księgowe, projektowe, doradcze i konsultacyjne) w projektach inwestycyjnych obejmujących zakup środków trwałych.
Spotkanie miało na celu uzyskanie spójnych interpretacji ww. zagadnień oraz doprecyzowanie zasad obowiązujących w nadchodzących naborach w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa.